TOP Ski Servis Liberec
25.11.2016 16:50
SKISERVIS MONTANA LIBEREC
Servis lyží Liberec, broušení lyží, seřízení lyží, ceník
Nejlepší servisní stroj v Severních Čechách ! MONTANA Snow Cruiser Max
Základní předbroušení a finální broušení
Základní předbroušení
- Ideální optickou rovinu skluznice a spodní hrany docílíme pouze broušením pomocí brusného kamene s konstantním přítlakem a rychlostí posuvu. Dosažení ideální optické roviny je předpokladem pro přesné úhlování hrany – geometrie hrany.
- Zpravidla používáme základní lineární strukturu střední hrubosti, slouží k většímu odběru materiálu z plochy skluznice i hrany (individuálně dle potřeby) a zároveň k odstranění navařeného polyetylenu.
- Broušením na brusném kameni docílíme nejlepší kluznou vlastnost skluznice. Pouze brusný kámen nabízí různé variace finálních struktur (závodní servis).
Porovnání výsledků broušení na brusném pásu / kameni:
Brusný pás | Brusný kámen |
---|---|
Plošné broušení skluznice | Absolutní rovina broušení plochy skluznice |
Skluznice je „chlupatá“ | Hladká plocha skluznice |
Náhodná struktura – pás | Přesná struktura s volitelnými parametry |
Průměrná kluzná vlastnost | Excelentní kluzná vlastnost po dlouhou dobu |
Finální broušení
- Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme“ finální strukturu opět použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury – orovnání kamene diamantem.
- Dle charakteru lyže volíme adekvátní typ požadované struktury – lineární, kombinované a nebo variální.
- Na základě změny parametrů jednotlivých proměnných – řezná rychlost, advance a rychlost diamantu, brusná rychlost kamene, rychlost posuvu, nastavení tlakové křivky pro broušení plochy – jsme dále schopni ovlivnit tvar, hrubost a sklon jednotlivých šrafů – „banánků“ (základní skladba struktury).
- Jednotlivé struktury se dělí na hrubé, střední a jemné.
- Pro kombinované a variální struktury (závodní program) je důležité dokonalé vyhlazení plochy použitím nižších otáček broušení s minimálním advancem diamantu a nižší rychlosti posuvu slouží k dokonalému vyhlazení skluznice po základním předbroušení a zároveň přípravě pro strukturu závodní.
- Závodní struktura je rýsovaná pouze jednosměrným broušením špička – patka, 1 cyklus.
Úhlování boční hrany
- Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky.
- Boční úhlování hrany – základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89 – 87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.
- Všeobecnou podmínku úhlování hrany musí splňovat celkový úhel hrany, který není nikdy větší než 88,5°.
- Pravidelně úhlovaná hrana v celé její délce (od špičky k patě) je pouze dosažitelná při broušení hrany brusným páskem přes kluznou keramickou podložku.
Kluzná keramická podložka
- Plnohodnotný carvingový efekt = přesně zúhlovaná hrana v celé její délce od špičky k patě.
- Geometrie kluzné podložky zaručuje konstantní úhel broušení boční hrany.
- Proměnlivá rychlost = kontrolovatelná účinnost broušení.
- Konstantní odběr materiálu z plochy hrany vč. boční ochranné lamely hrany.
- Minimální hloubka narušení hrany díky různým hrubostím brusného pásku.
- Po broušení vznikne horizontální struktura hrany.
Tuning spodní hrany
- Konstantní odklon – tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.
- Tuning hrany se provádí v rozsahu 0.4 – 0.8° pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
- Podbroušením – vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý při bočním broušení.
- Velikost odklonu záleží na počtu cyklů broušení a nebo tlaku posuvu.
- Kvalita provedení tuningu spodní hrany nezávisí na šířce lyže v oblasti špičky (nejširší místo).
- Kvalitně provedený tuning nezanechá žádnou strukturu na ploše spodní hrany. Tuning se provádí ve stejném směru jako kluzný směr lyže (špička – pata).
- Úhel podbroušení je konstantní v celé délce lyže.
- Podbroušení se provádí pouze v celé délce lyže (špička, pata včetně).
- V případě úhlu podbroušení <=0.8° nedojde k broušení okraje skluznice.